حال به مراحل ساخت یک استاپ موشن و برخی از پیش نیازهایی که به آن احتیاج دارید، می‌پردازیم. این مراحل عبارتند از:

شرایط عکس‌برداری


برای تهیه یک استاپ موشن حتما دوربین خود را در یک مکان ثابت و بدون لرزش قرار دهید. باید به این نکته توجه کنید که کوچکترین حرکتی در عکس‌برداری در نتیجه کار کاملا مشخص می‌باشد.
هنگام عکس‌برداری به وسیله دوربین یا گوشی از طریق کنترل از راه دور این کار را انجام دهید و یا تایمر عکسبرداری خود را فعال کنید.
به جای استفاده از نور خورشید از نور پروژکتور یا نور چراغ استفاده کنید؛ زیرا فرآیند ساخت استاپ موشن طولانی بوده و در طول روز نور خورشید جابجا شده و بر کار شما تاثیرات منفی می‌گذارد. اما یک منبع نور مصنوعی ساعت‌ها بدون حرکت در دسترس شماست.
در حین عکس‌برداری حواس‌تان به سایه‌های ایجاد شده در کار باشد. این سایه‌ها در زمان عکس‌برداری ممکن است نامرئی و یا کمرنگ به نظر بیایند اما حین تدوین در رنگ فریم‌ها تاثیرگذار هستند.
برای نتیجه بهتر در کار صحنه ثابتی در پشت کار خود داشته باشید. برای اینکار از یک کاغذ تک رنگ و یا پرده عکاسی استفاده نمایید.
تهیه عکس‌ها
بخش جذاب کار مربوط به قسمت عکاسی است. این قسمت ساده است اما طبیعتا به زمان نیاز دارد. برای عکاسی به روش استاپ موشن مراحل زیر را انجام دهید:

صحنه عکاسی را آماده کنید
عکس بگیرید
تغییر کوچکی در صحنه ایجاد کنید
عکس بگیرید
تغییر کوچکی دیگری در صحنه ایجاد کنید
عکس بگیرید
این قدم‌ها را آنقدر تکرار کنید تا کارتان تمام شود
تعداد عکس‌های گرفته شده در فرآیند استاپ موشن باید با حداقل ۱۰ فریم بر ثانیه تطابق داشته باشد. یعنی برای ساخت یک کلیپ ۱۰ ثانیه‌ای حداقل به ۱۰۰ عکس مناسب متوالی نیاز دارید در غیر این صورت ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشید.